Antioxidanții – surse și beneficii

« »

Antioxidanții sunt compuși naturali ce au capacitatea de reducere a efectelor toxice ale radicalilor liberi, adică neutralizează moleculele de oxigen instabile, ajutând corpul să nu-și distrugă propriile celule.

Antioxidanții sunt substanțe chimice înzestrate cu proprietatea unică de a neutraliza compușii periculoși pentru organism, numiți radicali liberi, care ataca membranele celulelor, afectând buna functionare a acestora si uneori chiar distrugându-le.

Cantitatea de radicali liberi creşte în cazul consumului de grăsimi, de zahăr, în cazul pătrunderii în organism a substanțelor toxice şi chimice, a aerului şi apei poluate.

Puterea antioxidantă totală a alimentelor poate fi măsurat printr-un test dezvoltat de Tufts University din Boston care atestă “capacitatea de absorbtie a radicalului oxigen” (ORAC). Astfel, se poate stabili echivalentul oricărui aliment în unități ORAC. Alimentele cu valoare ORAC mare ajută considerabil, având rezultate foarte bune în anihilarea acțiunii.

Sunt recomandate între 3600 și 6000 de unități ORAC pe zi. Drept consecință veți fi protejat împotriva diferitelor afectiuni, inclusiv a cancerului și bolilor cardio-vasculare.

Un exemplu prin care vă puteți asigura sursa de antioxidanți zilnic îl reprezintă în mod concret consumul unei căni de fructe de pădure (care are în jur de 3200 unități ORAC), o cană de stafide și 3 prune uscate sau 250 grame de căpșuni și două porții de varză creață.

De vârf sunt prunele uscate (5770 unități ORAC), urmate în ordine descrescătoare de stafide(2830), afine(2234), coacăze negre(2036), varză creață(1770), căpșuni(1536), zmeură(1227), spanac (1210) proaspăt, broccoli(908), sfeclă(888), avocado(841), portocale(782), struguri(750) etc [toate aceste valori sunt raportate la 100g de produs].

Afinele având proprietăți antioxidante, ajută la combaterea substanţelor poluante din fumul de ţigară, alimente rafinate şi carne arsă. Strugurii consumați în stare naturală sunt mult mai eficienţi asupra sănătăţii organismului decât consumaţi sub formă de suc. Mai mult, deşi au un conţinut ridicat de zahăr, aceştia au un indice glicemic scăzut. Mineralele din struguri, precum potasiul, calciul, magneziul şi zincul, au efect protector împotriva bolilor cardiovasculare.

Dintre legume, varza, ardeiul gras şi ceapa sunt cele mai bogate în antioxidanţi. Ardeiul gras, bogat în vitamina C, scade riscul apariției unei răceli întărind sistemul imunitar.  Ceapa este bogată în quercetină, antioxidant care creşte capacitatea de apărare a organismului împotriva radicalilor liberi.

Gheara mâței (Uncaria tomentosa) are și un efect antioxidant puternic prin conținutul în polifenoli, de aceea este recomandat a fi administrat zilnic în cazul unor solicitări psihice intense, este deasemenea și un bun antifungic, antibacterian util în tratarea candidozei, multiple infecții bacteriene și virale.

Un antioxidant arte apreciat este Microhidrina care are rolul de a regla pH-ul în organism, de a modifica tensiunea superficială a apei, scăzând presiunea extracelulară, astfel încât asigură un grad mult mai mare de hidratare a celulelor și țesuturilor, întărind funcția celulară și de a îmbunătății conductibilitatea specifică.

Alte produse cu un conținut bogat în antioxidanți sunt: cătina, spirulina, vitamina E, Vitamina C, acidul lipoic, coenzima Q10, luteina, licopenul, extractul de armurariu, extractul din sâmbure de struguri, Zinc, Mangan, Cupru, Seleniu, vitamina A etc.

Antioxidanții previn cancerul si afecțiunile de inimă, păstrează memoria sănătoasă, reduc riscul afecțiunilor degenerative precum Parkinson și Alzheimer, oboseala, orbirea cauzată de degenerare maculară, cataracta chiar și ridurile, ca semn al îmbătrânirii, afecțiunile bacteriene și virale, cele cauzate de fungi (candida) și întăresc sistemul imun ceea ce are efect pozitiv asupra tuturor organelor ajutând întregul organism să lupte împotriva toxinelor și radicalilor liberi.



« »